Afgelopen vrijdag 15 januari nam ik
deel aan de bijeenkomst “Eigen Plan”, op verzoek van het PvdA ombudsteam in Amsterdam Noord.
De bijeenkomst ging over een gezin uit Amsterdam Noord die door het faillissement van hun eigen bedrijf (met alle gevolgen van dien) enorm in de schulden terecht is gekomen.
De samenwerking met schuldhulpverlening liep sinds de aanmelding in 2013 erg moeizaam wegens verschillende redenen. Het gezin met 3 kinderen kwam hierdoor erg in de knel.
Het probleem
Ayse Konuksever heeft als actieve sociale buurtbewoonster deze zaak opgepakt. Ze voelde zich verantwoordelijk voor het welzijn van het gezin en heeft ze geholpen met deze lastige kwestie. Het gezin was ten einde raad. Het probleem ontstond doordat er vanaf het begin ruis ontstond in de communicatie met schuldhulpverlening, waardoor de dienstverlening geheel vastliep.
Naar een oplossing
Het doel van deze bijeenkomst was om te kijken naar waar voor dit gezin mogelijkheden lagen om hun hoofd boven water te kunnen houden. Problemen rondom communicatie zijn nu uit de wereld geholpen. Ayse heeft een bemiddelende rol kunnen spelen door o.a. de partijen bij elkaar te brengen. Ik heb haar daar bij kunnen helpen. Beide partijen weten nu bovendien waar zij aan toe zijn en wat zij van elkaar kunnen verwachten. Nu heeft het gezin een vaste schuldhulpverlener, maatschappelijk werkster en een sociaal raadsvrouw.
Perspectief en voor ons een les
De bijeenkomst verliep goed en was zeer waardevol. Het belangrijkste was dat zij zich gehoord voelden door politiek en deze instanties. Het gezin heeft nu weer perspectief en kan na een lange weg weer uit het dal klimmen. Hiervoor zijn ze erg dankbaar. Deze bijeenkomst was hiermee zeer geslaagd, en ook voor ons in de politiek een wijze les.